سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیست شناسی ناحیه 2 تبریز

ن گلدهی در گندم شناسایی شد
منبع: Associated Press


برای اولین بار ژنی که باعث تحریک فرایند گلدهی در گندم میشود شناسایی شد. این کشف به پژوهشگران امکان میدهد در آینده گیاهان پر محصولتری تولید کنند.
گروهی از دانشمندان دانشگاه دیویس کالیفرنیا ژن مسئول ورنالیزاسیون -فرایندی که طی آن دمای پایین گیاه را تحریک به گلدهی میکند- را شناسایی کردند.
"یورگه دابکفسکی" سرپرست تیم پژوهشی بر این باور است که عمل ژن مزبور موسوم به VRN1 میتواند به گونه ای کنترل شود که برای هر نوع اقلیم, گندم مختص همان اقلیم تولید شده و کشاورزان قادر باشند گندمی کشت کنند که سازگار با منطقه خودشان بوده و در مناسبترین زمان ممکن گل بدهد.
او همچنین می افزاید: "این کشف همچنین کمک میکند که شناخت بهتری از مجموعه پیچیده ژنهای مسئول گلدهی داشته باشیم." این دستاورد در شماره اخیر نشریه آکادمی ملی علوم ایالات متحده منتشر شده است.
برخی از گیاهان نظیر گندم, لاله, هویج, و نخود برای گلدهی نیاز به یک دوره سرما دارند. به عنوان مثال گندم پاییزه تنها در صورتی به گل رفته و محصول تولید میکند که به مدت چند هفته در معرض دمای 4 تا 10 درجه سانتیگراد قرار گیرد.
دانشمندان بر این باورند که گیاهان این قابلیت را حین تکامل به دست آورده اند.
"دابکفسکی" میگوید او و همکارانش چهار نوع جهش را در ژن VRN1 شناسایی کرده و قصد دارد از این جهشها در تولید رقمهای بهتر استفاده کند.
او می افزاید: "ما اکنون در حال تلاقی این جهش یافته ها هستیم تا اثر این جهشها را بر زمان گلدهی بررسی کنیم."
کشاورزان به دنبال ارقام مناسب برای منطقه خود هستند. مناسبترین زمان برای گلدهی مدت کوتاهی است, و در خارج از این مدت احتمال بروز آسیبهایی میرود: برای مثال در ایالت کالیفرنیا, اگر گندم زود به گل برود, خطر سرما زدگی و از بین رفتن محصول زیاد میشود; و اگر دیر به گل برود, به آب زیادی نیاز خواهد داشت, امری که در مناطق کم آب اهمیت زیادی دارد. "دابکفسکی" میگوید: "به همین دلیل ما نیاز به برنامه های بهنژادی مناسب برای یک منطقه خاص داریم." او همچنین این دستاورد را گامی به سوی تولید غلات علوفه ای برای تغذیه دام میداند.
وزارت کشاورزی ایالات متحده به این پژوهش بودجه ای معادل 600 هزار دلار اختصاص داده بود.


لینک دائم | نشانی الکترونیک | دیدگاههای دیگران (0)
__________________________________________________________________

پرورش گیاهان تغییر یافته ژنتیکی نیاز به کنترل مداوم دارد


منبع: BBC


به گفته پژوهشگران انجمن سلطنتی بریتانیا, در صورت کشت گیاهان تغییر یافته ژنتیکی در این کشور, نظارت مداوم بر آنها اجتناب ناپذیر است. این پژوهشگران افزودند وزیران کابینه به توصیه های 5 سال گذشته کارشناسان توجه نداشته اند.
این انجمن معتقد است که اتکا به حدس و گمانهای خوشبینانه, تصمیم صحیحی نخواهد بود.
در پاسخ به گزارش دولت در زمینه محصولات تغییر یافته ژنتیکی, انجمن بر این امر تاکید دارد که دولت ناگزیر از بازبینی در سازوکارهای نظارت بر تولید اینگونه محصولات و اثر آن بر محیط زیست است.
در این پاسخ همچنین از دولت بریتانیا و نیز اتحادیه اروپا خواسته شده که برنامه ای برای ارزیابی های بلند مدت تدوین کرده و به مرحله اجرا بگذارند.
پروفسور "پاتریک بیتسون" از این انجمن میگوید: "ما 5 سال پیش نیز به دولت هشدار دادیم که تدوین برنامه های بلند مدت برای ارزیابی اثرات زیست محیطی محصولات تغییر یافته ژنتیکی امری ضروری است, اما به این هشدار توجه کافی نشده است. اما خوشبختانه کمیته مشاور در تغییرات زیست محیطی نسبت به این امر حساسیت نشان داده است.
اگر تصمیم بر این باشد که گیاهان تغییر یافته ژنتیکی در مقیاس تجاری تولید شود, لازم است که بریتانیا و اتحادیه اروپا برای تعیین مزیت ها و ضررهای احتمالی این کار, تاثیر این اقدام بر طبیعت را در بلند مدت زیر نظر بگیرند.
اتکا به براوردهای اولیه و امید بستن به اینکه همه چیز طبق برنامه پیش خواهد رفت عمل سنجیده ای نمیباشد."
انجمن سلطنتی همچنین معتقد است که مسئولین تهیه گزارش دولت باید به نتیجه های به دست آمده از ارزیابی های مزرعه ای نیز توجه کند. باور اعضای انجمن این است که محصولات تغییر یافته ژنتیکی در صورت کاربرد صحیح میتواند منافعی جهانی به ارمغان بیاورد.
پروفسور "بیتسون" می افزاید: "تصمیم گیری در مورد آینده استفاده از محصولات تغییر یافته ژنتیکی اقدامی حیاتی است ... که میتواند آینده بشریت و منابع طبیعی را تحت تاثیر خود قرار دهد. اتخاد این تصمیم باید بر مبنای بهترین یافته های علمی ممکن باشد...تولید محصولات تغییر یافته ژنتیکی میتواند راه حل تامین غذای جمعیت رو به افزایش زمین باشد, بدون آنکه اثر چشمگیری بر طبیعت بگذارد. بدیهی است که برای شناخت بهتر این مزیت ها ناگزیر تکامل این فناوری خواهیم بود."
در آینده نزدیک, نظر سنجی عمومی گسترده ای در این باره به عمل خواهد آمد (اینجا را ببینید) پس از این نظرسنجی دولت در زمینه تولید تجاری این محصولات تصمیم خواهد گرفت.
"تونی کامز" از شورای زیست فناوری کشاورزی بریتانیا, به خبرنگار BBC گفت: "صنعت زیست فناوری تا کنون میلیونها پوند صرف کرده تا اطمینان حاصل کند که این محصولات بر طبیعت اثر منفی نخواهند گذاشت. تمامی تولیدات تغییر یافته ژنتیکی قبل از ارائه به بازار مورد دقیق ترین ارزیابی ها قرار خواهند گرفت."
نظارت بلند مدت بر اثرات غیر قابل پیش بینی این محصولات, هدف اصلی تصمیم اخیر اتحادیه اروپا بوده, و بخش صنعت ملزم است که در این چهارچوب عمل کند. در غیر این صورت روش دیگری برای استفاده از مزایایی که 6میلیون کشاورز در 17 کشور دنیا از آن بهره میبرند وجود نخواهد داشت.
"پیت رایلی" از گروه دوستان زمین به خبرنگار BBC گفت: "اگر انجمن سلطنتی واقعا نگران خطرات بالقوه این محصولات بر طبیعت است باید مانع تجاری شدن تولی آن شود." وی افزود: "نظارت بلند مدت جلوی اثرات تخریبی آن را نخواهد گرفت. به شرکتهای زیست فناوری نباید این اجازه داده شود که طبیعت کشور ما را به یک آزمایشگاه بزرگ تبدیل کنند."


ارسال شده در توسط علی اکبر رحیملوی مرجانی

ضمن عرض سلام وتبریک اعیاد شعبانیه حضور همکاران گرامی

بدینوسله به اطلاع دبیران محترم میرساند که ازطرف انجمن علمی آموزشی معلمان زیست شناسی دوره ای با عنوان

 

 (مهارتهای آزمایشگاهی زیست شناسی علوم جانوری )

 

 

به مدت 40 ساعت برای سالتحصیلی جدیددر نظر گرفته شده است  لذا شایسته است همکاران  علاقمند به شرکت در این دوره

با مراجعه به محل انجمن واقع در خانه علوم سابق پیگیری نمایند.

باتشکر: رحیملو 

 


ارسال شده در توسط علی اکبر رحیملوی مرجانی